Sidekick admin

Waarom een goed debiteurenbeheer je cashflow ten goede komt.

 

 

We zien het vaker dan we zouden willen maar het komt voor bij vele ondernemers: De verkoopfacturen zijn later opgemaakt dan goed is en de opvolging van de betalingen van de klanten loopt ook al even achter.

Nochtans is een goede opvolging oh zo belangrijk, en komt het je cashflow en klantenrelaties ten goede! 

Kom hieronder meer te weten over een goed debiteurenbeheer, een van de basis behoeften van een gezonde administratie!  

 

 

Goede afspraken = goede klantenrelaties!

Een goede relatie met de klant start volgens ons met goede en duidelijke afspraken. Hoe minder ruimte voor discussie er is hoe kleiner de kans op wanbetalers. 

Het start dus allemaal met duidelijke en wettelijk conforme betalingsvoorwaarden, dit is als het ware de basis van de verdere samenwerking met je klanten. 

Weet ook dat deze voorwaarden niet vaststaan in steen, maar dat deze meegroeien met jouw onderneming. Het is dan ook een goed idee om deze van tijd tot tijd eens te laten nalezen door een advocaat met kennis van zaken om zo helemaal mee te zijn met eventuele nieuwe wettelijke bepalingen. 

 

Consequente opvolging = betere cashflow!

Eens de spelregels op punt staan, is het belangrijk om deze consequent op te volgen en toe te passen. Dit zal er op termijn voor zorgen dat je klanten sneller betalen en zo zorgen voor een stabielere cashflow in je onderneming. 

Soms vinden ondernemers het iets moeilijker om “streng” te zijn naar hun klanten toe om verschillende redenen: een persoonlijke band met de klanten, angst om hen te beledigen, conflict willen vermijden… 

Maar uiteindelijk moet jouw leveranciers en medewerkers ook betaald worden, dus wijs je klant op een vriendelijke doch duidelijke manier op de spelregels van je voorwaarden. 

Bij een goede opvolging van de openstaande verkoopfacturen zal je sneller betaling ontvangen, en op termijn verkleind ook de inspanning om de debiteurenopvolging te doen. Het risico op niet-betaling daalt, en zo verkleint dus ook de kloof tussen het uitsturen van de facturen en het ontvangen van de betaling. 

En Last but not least, de goede relatie met je klant blijft intact! 

 

Enkele Tips van Sidekick Admin voor een goed debiteurenbeheer:

  • stel algemene verkoops- en betalingsvoorwaarden op conform de wettelijke bepalingen. (laat deze ook nalezen of opstellen door een advocaat met kennis van zake) 
  • Bied je klanten de mogelijkheid tot een afbetalingsplan aan. 
  • Gebruik facturatiesoftware om de herinneringen te automatiseren en de voortgang van de betalingen nauwkeurig op te volgen.
  • Doe beroep op een professional, zoals Sidekick Admin, die in jouw naam de klanten opvolgt en onmiddellijk reageert. 

Toch liever een Sidekick inschakelen voor jullie debiteurenbeheer?

 

Wij ontzorgen je graag bij deze en andere belangrijke taken:

  • Office Management
  • Debiteurenbeheer
  • Communicatie
  • Financiële administratie
  • Allerhande administratie

 

Ontdek hier onze manier van samenwerking.